Kabbelend Kruitvat - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu Kabbelend Kruitvat - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu

Kabbelend Kruitvat

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub

23 Maart 2009 | Sri Lanka, Colombo

Met een beetje een weeïg gevoel zit ik achter het gratis internet op het vliegveld van Colombo.

(Dat is de hoofdstad van Sri Lanka, Hans)

Ik wil er niet weg. Maar ik 'mot'. Mijn visum voor India loopt bijna af en ik ga over land naar Nepal. Wel is mijn vlucht zojuist 5 uur uitgesteld wat me de kans geeft om A) nog 5 uur langer in dit heerlijke land te blijven en B) even te reflecteren op afgelopen tijd. Oei, 'reflecteren'.. Dacht ik zomaar even aan school, universiteiten, feedback en competenties. Maar snel verder.

Zal het even chronologisch houden. Ik ging dus weg uit Berehard Chillen. Er moest een nieuw paspoort opgehaald worden en het was kingfisher-technisch ook wel genoeg geweest. Het ophalen zelf was goed te doen maar het overzetten van het visum was een ander verhaal. Mocht je paspoort gejat worden in India dan kan je, in plaats van gewoon de procedures te volgen, beter een paar detectives inhuren en een dikke som geld uitloven. Verder helpt het misschien als je heel hard tot die 30 miljoen goden die ze er hebben bidt. Slacht iets, offer iets, wie-weet. Mocht je er toch voor kiezen om het protocol te volgen; vergeet dan niet boos te worden. Met geduld kom je er echt echt echt niet (weg). Maargoed: na vier telefoontjes naar Delhi, drie naar Amsterdam en wat gefax van een bovengemiddeld snel meewerkende Haagse ambassade schreef een bureaucratische kenau mijn visumnummer in mijn paspoort over. Stempelje erop, jeuj, haaaajjeh Mumbai.

Toen weer terug het zuiden ingedoken via Hampi, Udhagamandalam, Munnar, Kochi, Kottayam, Alapphuza en Trivananthapuram. Het was allemaal de moeite waard en met name de wat simpelere gebieden in Kerala waren erg lekker en indrukwekkend. Heerlijk sfeertje en mocht je ooit nog naar India gaan dan raad ik je dus aan flink de tijd uit te trekken voor het zuiden. Er is van alles wat, het landschap is verschrikkelijk mooi en de mensen net even wat minder in je face.

Maar het adres is 'waar ben je nu' en niet 'waar was je dan'. Dus: Sri Lanka! Ik heb er de afgelopen tien dagen rond gefietst en het-is-hier-fantastisch. Vakantieman stylo. Eerst de toegang overigens nog geweigerd op het vliegveld omdat ik geen 'No-Objection-To-Leave-The-Country-Certificate' had. Ja. Serieus. Maar dat deed me op dat punt niks -kuch- meer en aangezien het Indische bureaucratische monster inmiddels een mak hondje voor me was mocht ik een daggie later toch het land uit. Wederom een hajjeh met dikke hoofdletters.

Sri Lanka is een bizar vrolijk, kabbelend land. Uiteraard met een flinke schaduwzijde die sommigen beschreven als een kruitvat dat elk moment weer kan barsten. Je merkt er op het eerste gezicht ook verdomd weinig van en er wordt ontzettend knap en resourcefull mee omgegaan. De mensen zijn oprecht en zeer behulpzaam. Voorbeeld: toen het fietsverhuurbedrijf verhuisd bleek te zijn stonden er meteen twee mensen voor me te bellen en werd ik op de motor aan de andere kant van stad afgeleverd. En dan ook nog mee die onderhandeling in voor een lagere huurprijs. Prachtig.
Ander voorbeeld is het moment dat er een schroef van mijn stelt afbrak en ik meteen met fiets en al in de achterbak van een jeep werd gezet om vervolgens naar de lokale fietsenman gekoerierd te worden. Van geld wilden ze niks weten, beetje lullen over Nederland en fietsen maar weer. Het was ook fijn om te merken dat deze houding niet alleen naar buitenlanders, maar ook naar elkaar bestaat. Ondanks alles waar mensen mee moeten dealen is er veel meer lucht. Mensen gunnen elkaar meer. En er is heel weinig woede of boosheid te bespeuren. Ultieme voorbeeld daarvan is het moment dat ik 's ochtends, terwijl ik in volle vaart een takje uit de ketting probeer te pielen, een tandenpoetsende man omver kegel. In plaats van een tirade krijg ik het lekkerste ontbijt in tijden.

EN er wordt ook nog eens geflirt in dit land! Iets wat in India gewoon not done is. Jongens hebben meisjes op de fietsstang, er wordt schalks gelachen, het MAG gewoon. Lucht. Maar voordat dit een te lange lofzang wordt zal ik hem verder puntsgewijs even binnen koppen. Bijzonder waren:

- De overnachting bij 5 gezapige monnikken. Niks in balans, niks verlichting, maar tot op het bot verveeld. Familyguy en Southpark gekeken en heul hard gelachen.

- Het, voor mij tot nog toe onbekende, VOC verleden dat je op veel plekken in het land tegenkomt. En Nederlandse hotels die het logo nog steeds gebruiken. Yes, dat is die mentaliteit! Zo heb ik een stuiver uit 1720 van een oude man aan de kust gekregen en sliep ik in Colombo op het 'Slaven-Eiland'. Wat weer ens wat anders is dan Kanalen.

- M'n verjaardag die op het laatst toch nog bijzonder(der) werd door een alerte hoteleigenares die het in mijn paspoort zag. De beste 'suite' voor nop, Sri-Lankaanse verjaardagsliedjes en taartjes.

- Een door Duitsers geannexeerd kustplaatje waar ik toevallig terecht kwam: Vlaggen, liederen, pullen bier. EN dorpelingen die je met 'Alles Klar?!' begroeten. Ik wist niet zo goed wat ik er mee moest, maar gewoon bier gedronken.

- De manier waarop er over de oorlog en de Tsunami wordt gesproken: Veel horrorverhalen, maar een draag- en relativeringsvermogen van hier tot Tokio.

- De bergrit die ik met een groepje lokale wielrenners mee heb gereden: Ik denk dat ik nog nooit zo kapot ben gegaan.

Verder kom ik nu even niet, maar het komt er op neer dat ik denk dat het afgelopen dagen onmogelijk was om de lach van m'n gezicht te meppen. Het was lekker om weer super mobiel te zijn en ook de kleine paadjes in te kunnen. Of op een kruispunt te kunnen stoppen, een kokosnoot te drinken en een nieuw plan maken. Jungle, een snufje mysterie en volle vrijheid. Ja, tien dagen was echt te weinig. Teveel overgeslagen. Ik hoop dat ik nog een keertje terug kan om het op een wat rustiger tempo te doen. Het noorden zou dan interessant zijn en misschien kunnen er dan ook wat surf-elementen worden ingebouwd. Want die vibe was ook wel errug aanstekelijk. Nu op naar Kolkata, gedag zeggen en dan Nepal. Maar nu nog even een paar uurtjes in dit gekke paradijs. Misschien trouwens wel meer als ik een 'No-Objection-To-Leave-The-Country-Certificate' nodig blijk te hebben..


Boks,


Huub


Soundtrack:

01. Opgezwolle - Regendans
02. Jo Manji - Beyond The Sunset
03. The Beach Boys - Good Vibrations
04. Bob Marley - Three Little Birds
05. Spinvis - Ik Wil Alleen Maar Zwemmen

  • 23 Maart 2009 - 09:32

    Rio:

    Hehe, valt niks op te zeggen, jij bent gewoon dit verhaal.. Denk dat ik dit voortaan gebruik om mensen uit te leggen wie Huupie is :p Maareh, mooi om te zien dat je jezelf aan het zijn bent dus, voelt goed, ook al word er hier gepland en zijn er geen kokosnoot reflectie momenten.. Rock die lach op je kop, blijf er van genieten en blijf je ding doen!!

  • 23 Maart 2009 - 11:16

    Annig:

    Lieve Huub,

    ik heb bijna (bíjna he) de neiging een enkele reis naar het paradijs te boeken. Zeker nu de lentezon heeft plaatsgemaakt voor een bewolkte lucht en stormvlagen. Veel plezier in Nepal!

    kusjes

  • 23 Maart 2009 - 11:35

    Jorieke:

    Dag!

    Je bent helemaal verslingerd geraakt aan 'de fiets' begrijp ik! Je houdt je dus stevig aan je nederlandse roots vast, goed bezig!Geniet van de reis en blijf werken aan die buns of steel!

  • 23 Maart 2009 - 11:44

    Monica:

    lieve Paradijsvogel
    Je komt er vast nog terug, lijkt erg paradijselijk. Ik kan het me bijna niet voorstellen. Het is hier nu koud en het waait herfstachtig.
    Heerlijk om zo onbekommerd rond te fietsen. Je moet wel Huub Dekkers heten om een tandenpoetsende man omver te rijden! en dan nog een prettig ontbijt krijgen ook.
    Heb het goed in Nepal, tot schrijfs, liefs Monica

  • 23 Maart 2009 - 14:37

    Hans:

    Ja hoor!, doe maar weer of ik colombo niet ken. Iedereen kent toch dat "ei van colombo", moet je niet doen of ik dom ben. Maar goed, heel goed te horen dat alles zo chill is daar en je lekker de huubster uithangt. Hier nog ff drukte maar ook bijna tijd voor die japan reis. Eens kijken of ik ook zo'n chill stukje-rauwe-vis-reflectie-momentje kan pakken. Rock on g!

  • 23 Maart 2009 - 18:04

    Hanny:

    Lieve Huub,

    Goed om te lezen, dat je het zo goed hebt gehad. Nu op naar Nepal met een tussenstop in Kolkata.
    Vast nog eens terug naar Sri Lanka, lijkt mij!
    Dikke kus, Hanny

  • 23 Maart 2009 - 21:04

    Razia:

    Geweldig land en inwoners; een echte tratatie voor je verjaardag - beter had je niet kunnen treffen.!!!Geniet er lekker van zo laaang als het kan.!
    Liefs Raz.

  • 24 Maart 2009 - 08:22

    Patrick:

    Hee Huub,

    Ik lees zo af en toe je berichtjes. Wat een plezier en levensgenot straal jij uit. Natuurlijk zou ik het ook allemaal willen zien, maar meebeleven lukt al aardig in die paar korte, scherpe zinnen die je over je avonturen schrijft.
    Veel plezier in Nepal hierna. Ik ben benieuwd of ze daar intussen ook al veel internetcafé's hebben en of ik nog iets van het land kan herkennen uit je verhalen.

  • 24 Maart 2009 - 13:28

    Viejezze:

    Baas het is weer mooi met je. Wat ga je eigenlijk na Nepal en China doen? Wanneer kom je terug? Kusjes

  • 24 Maart 2009 - 16:25

    Marijn:

    I bongo with My Lingo
    Beat it like a wing yo
    From Congo to Colombo
    Can't sterotype my thing yo

  • 24 Maart 2009 - 16:33

    Marijn:

    Uhm..ik heb net je bericht in die fokking inspiratieloze UBU gelezen en ik kan niet meer serieus doen, ik blijf huilen van het lachen!!! Ik ga maar eens naar huis...
    Have fun in Nepal en neem een sherpa voor me mee wil je?

    xxxx Marijn a.k.a Marry (heb ik gemerkt)

    p.s. Hans wat is de hoofdstad van Nepal(dam?)

  • 29 Maart 2009 - 14:42

    Hans:

    jow huubie,

    even iets heel anders en wat serieuzer. ik weet dat je daar waarschijnlijk een beetje geïsoleerd bent van het echte wereldnieuws en dit moet je toch echt even weten. Ga ff rustig zitten... Er is eigenlijk geen goede manier om dit te vertellen dus ik ga het maar gewoon doen. Om je niet langer in spanning te houden zal ik het maar gewoon meteen en direct zeggen zonder verdere omhalen, omwegen, zijpaden, bijzinnen of andere manieren om er omheen draaien, want dat is toch het prettigst anders lees al die shit maar en denk je kom nou eens to the focking point, weehje, moet je vermijden natuurlijk want ja je hebt wel veel tijd daar maar je kan er natuurlijk ook nog wel betere dingen mee doen, uhm... Kathleen stopt met K3 en het duo Baas B en Lange Frans zijn nomore. Bang! Mind boggling ik weet het maar ja life goes on. Dus drink nog maar een kokosnootje om je gedachten te verzetten. Sterkte.

  • 01 April 2009 - 13:42

    Irene:

    EN Geenstijl gaat naar de publieke omroep. Hoe vind je die?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2009

Onrust en berusting

18 Juli 2009

DE QUIZ (With English translation below!)

13 Juli 2009

Andere koek

23 Juni 2009

Worstelen

14 Juni 2009

Verklappen
Huub

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 23623

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: