Sjezen door Sjina - Reisverslag uit Ürümqi, China van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu Sjezen door Sjina - Reisverslag uit Ürümqi, China van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu

Sjezen door Sjina

Door: Huupie

Blijf op de hoogte en volg Huub

30 Mei 2009 | China, Ürümqi

Niehhowdy!

Ik sta op het punt het grote China te verlaten en zal in dit leipe, donkere gamershol eens even kijken of ik nog iets zinnigs te zeggen heb over de ervaringen hier. Vergeleken met andere landen was China toch opeens wel erg geordend en luxe. Hoewel ik er natuurlijk al veel over gehoord had was het wel bijzonder om van dichtbij te zien hoe ontzettend hard China gaat. Plekken die in de Lonely Planet nog als lokaal en idyllisch worden omschreven zijn in de twee jaar sinds publicatie getransformeerd tot grote steden met alles er op en er aan. De hang naar het westen is hier groter dan op andere plekken en de generatiekloof gigantisch.
De oude generatie vind het allemaal veels te hard gaan en de nieuwe generatie kan het eigenlijk niet snel genoeg gaan. Ze roggelen niet zoveel als ik had gehoopt, ze spugen nog amper en zelf voor de bushalte staan ze in belachelijk lange rijen. En iedereen heeft naast zijn eigen naam ook een westerse naam aangenomen. Het is toch vreemd om een Chinees Robert, Eliza of Paul te noemen. Gelukkig werd er in sommige hostels ook het bizarre van ingezien en liepen er dudes rond die zichzelf 'noodle' of 'rice' noemden.

Verder is de Chinese geest een raar iets (voorzever ik daar een fatsoenlijke inschatting van heb kunnen maken natuurlijk). Ze zijn waardig - in de grotere steden op het arrogante af - en laten je erg in je waarde. Jouw zaken zijn jouw zaken. Ik moet zeggen dat ik de eigenlijk veels te nieuwsgierige en irritante Indiërs hier en daar wel mis. Er zat daar iets meer hart bij zeg maar. Wel zijn het opper-organisators en ik moet zeggen dat van dat regel-talent mijn hart zo nu en dan wel sneller ging kloppen. Nederlandse stratenmakers zijn toch wel een beetje losers vergeleken met hun Chinese collegae. Oja en Chinezen zijn denk ik met afstand de beste drinkers die ik tot nu toe ben tegengekomen. Respect.

Qua modus had ik denk ik last van een kleine cultuurdip. De luxe van de hostels, gecombineerd met het feit dat alles hier zo beschaafd en gestroomlijnd is, leidde ertoe dat er hier en daar toch een dagje verloren is gegaan aan films / poolen/ biertjes. Bovendien lijken de meeste steden toch wel erg op elkaar en ben ik inmiddels misschien lichtelijk verwend geraakt wat betreft sights en omgevingen. Volgende keer dat ik in China ben wil ik toch wel graag het platteland op, maar daar was de tijd nu een beetje krap voor. De steden zijn dan ook bizar commercieel en het was raar om te beseffen dat dit ultieme kapitalisme mogelijk is onder de communistische vlag. Het voelt hier een daar net alsof je in een groot winkelcentrum rondloopt.

Voor mij waren daarbinnen de contrasten toch het interessantst. Bijvoorbeeld de jarenoude fonduekarren die voor de Mc Donaldsen en KFC's heen en weer werden gereden. Natuurlijk ben ik zoveel mogelijk voor de fonduekarren gegaan en heb hier en daar lekker 'gefear-factored'. Op het menu stonden onder anderen kippenpoten, caviahoofden en varkensoren. Oja en een paar dagen geleden ook nog een heel schattig schildpadje. Niet echt een aanrader. Het caviahoofd daarentegen weer wel. Verder waren ook de potnoodles erg goed te doen. En ik kan wel zeggen dat ik in de 150 uur die ik in treinen heb doorgebracht het scala van smaken aardig verkend heb.

Verder leken er in China heel veel loungende, hostel-hangende 'reizigers' te zitten de het niet zo zagen zitten de omgeving fatsoenlijk te verkennen, maar het wel belangrijk vonden uit de doeken te doen waarom de wereld naar de klote gaat en wat er zou moeten gebeuren. Soms zijn dat soort mensen best gezellig, maar hier was de dichtheid iets te groot. Bedoel prima dat je je ongerust maakt, maar ga dan niet een week films zitten kijken. Ja toch niet tan. Hoogtepunten waren het nog redelijke authentieke PingYao, het jazzy Cheng'Du, het terracotta army in Xi'an en kamperen op een verlaten stuk Chinese muur. En oja Hong Kong natuurlijk! Een erg vette, gezellige en professionele stad. Had daar echt het gevoel in de toekomst te lopen en zou daar graag nog eens tijdje voor werk of stage zitten.

Maaarrr al met al is het goed verder te gaan en de gamers weer met rust te laten. Op naar het land waar er met arenden op wolven wordt gejaagd. Waar pakjes sigaretten als smeergeld worden gebruikt. Waar proosten met bier voor mietjes is. En waar er nog een aanzoek gedaan kan worden door een vrouw snel in een zak te stoppen en te ontvoeren. Ik weet niet hoe het er met internet zit, maar ik ga mijn best doen!

Haaien!


Huub


Soundtrack:

01: Albert Hammond - I'm A Train
02: Keane - Nothing In My Way
03: De Jeugd - Pijpjes
04: D.A.C. - Coffeeshop Diplomaten
05: Acda en De Munnik - Oud Verdriet

  • 30 Mei 2009 - 10:24

    Rio:

    Hehe, weer eens een mooi verhaal ouwe! Komen even langs het midden oosten in de zomer, kunnen we samen hangen.. Maar klinkt als een goede samenvatting van China, leuk wat je opmerkt over de LP en de idealistische backpackers, kan ik me wel in vinden idd! Anyhoe, je kunt nu weer lekker het ruige land in, misschien een roggeltje pakken hier en daar, je ergeren aan een gebrek aan organisatie en de leegte bekijken; lekker reizen dus!!
    Geniet er van baas, hou die flow er in en blijf je bewust van hoe uniek het is wat je allemaal aan het zien/doen bent!!

    Boks

  • 30 Mei 2009 - 17:55

    Honzik:

    Urumqi?? Dude jij loopt echt hard te sjeezen...Lhasa-HK-daarheen is nie weinig, zeker niet in de trein. Rock dat centraal Azië nu ff en neem een kalasjnikov mee als souvenir!

  • 30 Mei 2009 - 18:19

    Honzik:

    Urumqi?? Dude jij loopt echt hard te sjeezen...Lhasa-HK-daarheen is nie weinig, zeker niet in de trein. Rock dat centraal Azië nu ff en neem een kalasjnikov mee als souvenir!

  • 31 Mei 2009 - 01:13

    Irene:

    Bruidje als souvenir dus?? :)

  • 31 Mei 2009 - 01:17

    Fred:

    Hahaha, dan kun je bij rice dus wat noodles bestellen. Meui!

  • 31 Mei 2009 - 07:33

    Hanny & Frans:

    We weten dat je erg veel zin heb in dit nieuwe avontuur binnen dit avontuur. We verheugen ons weer op mooie verhalen en take care!
    Kus Hanny en Frans

  • 31 Mei 2009 - 08:10

    Timo:

    Haha, caviakoppen. Mooi verhaal, maar ik heb mijn bordje muesli toch maar even aan de kant geschoven.

    Doe het rustig aan en geniet ervan

  • 01 Juni 2009 - 20:34

    Razia:

    Hoi Jongen,
    Alweer een hele scherpe analyse van hetland van contrasten en mega economie enz.Wij weten hoe het voelt daar en wij hopen in je vervolg nog veel van zulke positieve reis ervaringen te lezen.Liefs Am / Razia

  • 02 Juni 2009 - 06:47

    Monica:

    Hee Huupie, snode plannen voor het volgende onderdeel? Stuur je een foto van de wolf en laat het vooral geen kat in de zak worden.Let je een beetje op jezelf daar in the dark ages, genieten doe je toch wel. liefs Monica

  • 14 Juni 2009 - 11:31

    Freek:

    wederom mooi verhaal, ik ben zoals gewoonlijk lekker laat met lezen en reageren

    je bent iig moeilijk zwaar aan het genieten keep it up

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Ürümqi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2009

Onrust en berusting

18 Juli 2009

DE QUIZ (With English translation below!)

13 Juli 2009

Andere koek

23 Juni 2009

Worstelen

14 Juni 2009

Verklappen
Huub

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 23623

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: