Worstelen - Reisverslag uit Dushanbe, Tajikistan van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu Worstelen - Reisverslag uit Dushanbe, Tajikistan van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu

Worstelen

Door: Huupie

Blijf op de hoogte en volg Huub

23 Juni 2009 | Tajikistan, Dushanbe

Heuj, er kan weer iets afgevinkt worden! Werd er in Kyrgyzstan helaas niet geworsteld om onthoofde geitenkarkassen - zojuist is dat dubbel en dwars ingehaald. De inzet was, sjawel, het lokaal fel begeerde Uzbeekse visum:

Een uur voordat de ambassade open ging kwamen ik en mijn stalker (Joep) met de benodigde documenten aan. Het was er al een behoorlijk druk en een paar schreewende vrouwen probeerden een lijst aan te leggen. Na wat heen en weer gedoe stonden er een paar krabbels op het vel die onze namen moesten voorstellen. Maar yep, je voelt hem al aankomen, zodra de deur van het terrein openging was het hekje van die dammetje. 'Fuck de lijst'.
Denk aan een stampede van 5000 kilo bovengemiddeld behaard, bezweet en hysterisch Tajiksch vrouwenvlees. Niet normaal meer. Vergeleken met deze bizarheid was het voor Simba en vader zeg maar een makkie met die gnoes. Anyway, nadat de eerste perplexheid verdreven was, vonden we onzelf ergens in het midden van de 'rij' terug. En toen begon het spel. Ieder voor zich. Bekkelhert. Tand om tand, snor om snor. Ellebogen in schouders, de gekste smoesjes in Russisch. Schreewen. Beuken. Dra-ma. Echt het kooigevecht onder de ambassade-gevechten die ik tot nu toe heb meegemaakt. Het ergste waren nog de mannen die op hun dooie gemakkie aan kwamen lopen als hun vrouw aan de beurt was. Ik bedoel, het gaat gewoon wat ver om je vrouw, moeder of oma als beukvee in te zetten.
Uiteindelijk zijn we door onze functie als bodyguard toch nog door weten te dringen tot het magische visa-kamertje dat elke 30 minuten even openging. Om daar vervolgens te horen te krijgen dat we gewoon even hadden moeten zeggen dat we toeristen waren. Waren we meteen geholpen. Jeuwww. We waren als enige blonde gasten in spijkerbroek tussen 50 vrouwen in jurk natuurlijk ook wel goed ingeblend. Maargoed: zo was het na een goeie 6 uur binnen een paar minuutjes gepiept en is het maar weer eens bewezen: Organiseren IS een kunst!

Verder is het reistechnisch en figuurlijk voor mij allemaal verre van worstelen. We volgen Marco (Polo) en rossen met 4x4 Lada's door modder, beken, passen en watervallen over de weg die zijn naam vaak eer aandoet door er simpelweg niet te zijn. Ik geniet met volle teugen en vind het een raar gevoel dat het allemaal op zijn einde begint te lopen. Wat dan weer heel raar voelt in een land als Tajikistan. Ik bedoel: het landschap is dan wel wederom stunning, maar het blijft arm en geisoleerd. Mensen zijn vaak somber en er is aardig wat etnische spanning cq. politiek voorkeursbeleid. Momenteel is de Tajikse regering in de bergen met een Afghaanse warlord en 400 krijgers aan het knokken, waardoor wij om moesten rijden naar Dushanbe. Dat is gewoon bizar. En dan doel ik niet echt op het omrijden.

Het was wel kicke om in Afghanistan naar de markt te gaan. Toen ik de soldaten vertelde dat ik uit 'Gallandia' kwam werd ik spontaan gezoend. Misschien heeft het toch een soort van zin wat we daar uitspoken. Anyway: Het is hier dus voor heel veel mensen WEL worstelen. Hard knock life weejjewel. Daarom is het voor mij een beetje raar te genieten in zo'n situatie. Niet dat ik mijn ogen er voor sluit. Het is een soort van goed om dit allemaal te zien. Denk dat het om echtheid draait. Dingen worden niet voor je verbloemd en het is zoals het is. Je wordt met grote ogen aangestaard en verblijft meer in zogenaamde homestays dan in hotels. Ja echtheid, perspectief. Dat soort dingen. Wat me nog het intenst beklemde was het feit dat alle mannen op elkaar lijken. Precies hetzelfde gedrag, uiterlijk en gebaren. Allemaal opzichzelf prima in orde, daar niet van. Maar dat een omgeving je zo hard in 1 keurslijf drukt greep me op een gegeven moment echt aan. Je wordt of een harde geldverdienende bikkel of je mislukt. Het niet hebben van keuzes is in de ogen van iemand die ze wel heeft erg tragisch.

Dus ja. Waar moet het me dit 'land' heen? Hoe pak je een 100 kilo wegende Tajikse van 60 nou echt aan? Gaan ze hier ooit nog organiseren? Hoe kom je van corruptie af? Wat betekent het nou eigenlijk om een 'man' te zijn? Wat is vrijheid precies? Ik weet het simpelweg niet. De antwoorden waaien hier in de wind. Net als ik.


Huub


Soundtrack:
01. Blof - Laag Bij De Grond
02. Bob Dylan - Blowing In The Wind
03. Incubus - Wish You Were Here
04. Typhoon - Vlieger
05. Canned Heat - On The Road Again

  • 23 Juni 2009 - 10:32

    Rio:

    Amen niger... Hoezo regel jij ook altyd een stalker als je nergens bent, dacht dat je die honong inmiddels aardig van je reet had gezweet in India :) Maargoed, klinkt als dat rouwe pad, erg vet! Heb nog een contactje in Tajikistan zitten, trainee die hier in Tilburg heeft gezeten, Hafiz heetie, mocht je behoefte hebben aan contact, let me know!

    Rock on dan maar he, los die wereld problemen en passant op en blijf idd bewust van de luxe van keuzes, al zijn ze soms moeilijk :) Gooi die oplossingen voor corruptie in de groep, heb nog een vriendje in Oeganda zitten die ook naar een oplossing zoekt :p

    Hollaa

  • 23 Juni 2009 - 10:34

    Annig:

    Wow.

    Wat een fantastisch leven heb je, jongeman. En wat weet je het goed te verworden: 'de weg die hier zijn naam vaak eer aandoet door er simpelweg niet te zijn'.

    Heerlijk!
    Heel veel liefs en kussen

  • 23 Juni 2009 - 10:54

    JKe:

    Zo! Het blijft een bijzondere reis. Ook mooi dat je in landen bent die volgens mij prachtig zijn maar nog niemand komt. Kan je nog je eigen voetafdruk achterlaten.
    Mocht je trouwens tussen 11 en 29 juli langs een paar eilanden van Griekenland komen (ey... het kan op de weg liggen) dan zal ik daar voor je klaar staan met geitenkaas en souflaki.

  • 23 Juni 2009 - 11:10

    Frans:

    Hoe relatief het begrip vrijheid is ervaar je aan den lijve. Ben benieuwd hoe je je straks voelt als je weer met beide benen in de Hollandse polder staat.
    Maar voor het zover is, heb je nog een paar van dit soort landen voor de boeg. Een aparte vorm van genieten, lijkt me. Maar ga zo door. Uitermate boeiend, ook voor de thuisblijvers.

    Kus Frans

  • 23 Juni 2009 - 11:33

    Marleen:

    Genieten die verhalen van je broerke!

    Kan niet wachten om het allemaal live te horen.

    Huub goes Londen, HOERAAA!!

  • 23 Juni 2009 - 14:32

    Monica:

    Hee lieve Huub
    Het blijft boeien in de regio,met en passant interessante vragen die in het leven zo her en der op doemen. They blow in the wind en met een beetje bad luck: for ever and ever. Maar gelukkig is Huub er die altijd wel ever and ever zal kunnen beïnvloeden. Huub is:good luck
    Take care and BIG HUG
    liefs Monica
    ps "de wegisweg" had wel uit jouw koker kunnen komen.

  • 23 Juni 2009 - 15:53

    Hanny:

    Hi jongen,
    Wat moet ik hier nou weer op zeggen. Zit het verhaal met open mond te lezen!!
    Hou het goed! Mis je!
    Nog 40 dagen!
    Kus!!

  • 23 Juni 2009 - 19:05

    Jes:

    Ha Huub, de laatste stukken van je reis blijven jou heftige ervaringen opleveren. Niet zo zoetjes aan richting Nederland via Londen, maar met open oren en ogen reizen zien hoe hard het leven in veel landen is.

  • 26 Juni 2009 - 14:50

    Allah Is With Us:

    Hey ik ben ook in Tadzijkistan, dushanbe en jij??? mijn link is
    shabnam.waarbenjij.nu
    groetjes uit dushanbe

  • 06 Juli 2009 - 11:44

    Razia:

    HoiHuup,
    Wat een wereld!! van VERSCHILLEN.Een hele klus om dat te begrijpen.Succes en liefs .
    Raz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tajikistan, Dushanbe

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2009

Onrust en berusting

18 Juli 2009

DE QUIZ (With English translation below!)

13 Juli 2009

Andere koek

23 Juni 2009

Worstelen

14 Juni 2009

Verklappen
Huub

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 23627

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: