Verklappen - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu Verklappen - Reisverslag uit Bisjkek, Kyrgizië van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu

Verklappen

Door: Huupie

Blijf op de hoogte en volg Huub

14 Juni 2009 | Kyrgizië, Bisjkek

Ik zat er eigenlijk aan te denken dit geheim te houden. MAAR omdat:

- ik toch op een ‘douche’ aan het wachten ben,
- de harde metal muziek en taalbarrière communicatie tussen mij en m’n Russische huiskamergenote een soort van onmogelijk maakt,
- er hier met een oud soviet-modempje een verbinding tot stand te brengen is,
- EN ik het merendeel van jullie waarschijnlijk redelijk tot zeer aardig vind,

ga ik het toch verklappen. Als jij tenminste belooft het aan niet téveel mensen te door te vertellen. Yes? Hand op die hartje? Ja? OK. Ga er even goed voor zitten, bedenk even hoe lucky je bent dat je dit te weten komt en haal diep adem. Komtie:

‘Kyrgyzstan is een heel erg heftig land en als je de kans krijgt moet, ja moet, je er heen’.

Dat is em. En eigenlijk kan ik hier gewoon ophouden. Maar als ik me even in jou verplaats, en misschien schat ik mijn lezerpubliek hier te hoog in, dan wil je natuurlijk weten WAAROM Kyrgyzstan dan zo’n heftig land is. En omdat de douche nog steeds niet vrij is en de gruwelijke tonen van ‘Creatures Of Filth’ nog steeds door de kamer schallen zal ik even het een en ander toelichten.

Kyrgyzstan is idyllisch maar rauw. Gek maar simpel. Krakkemikkig en solide. Goud doch roestig. Religieus en alcoholisch. Hobbelig maar soepel.
In het westen van China was de overgang van modern naar primitiever al duidelijk te merken, maar toen we via de Irkeshtam pas het land binnen kwamen gelift ging er echt een nieuwe dimensie open. Leip mooi bergenlandschap en meteen lekker avonturen toen er samen met de trucker een binnenband verwisseld moest worden. Dat duurde effe maar uiteindelijk konden we samen met de oude lekke band (wie wat bewoart, die het wat) op weg naar de volgende panne. En hij had gewoon nog bándjes in plaats van CD’s of MP3. Heerlijk. Het feit dat op die bandjes wel de nieuwste hits van Iglesias stonden, deed me wel beseffen dat ik toch al een tijdje weg ben.

Het was heerlijk weer lekker de natuur in te gaan. Niet heel veel wolven gevangen, maar wel trekken, beken, hotsprings, paardrijden, meren, middagdutjes, chillen. Een beetje de Sound of Music meets The Lord Of The Rings in semi-islamitisch oud Rusland. Golvende Bergen, witte toppen, bloeiend groen en veel paarden. Zonder zingende blonde vrouwen en jongetjes, maar met wodka attende, gekke hoedjes dragende, oude mannetjes. Gandalf zou je zeg maar elk moment tegemoet kunnen komen galloperen, om je vervolgens te vragen waar je vandaan komt en je een slechte fles wodka aan te bieden. Yep, zelfs de occasional dwerg is gespot. Alleen de orks ontbreken eigenlijk. Hoewel. Er is een lelijk ventje dat me al sinds Beijing aan het volgen is en denkt dat we samen aan het reizen zijn.

Joep, als je dit leest: Je voeten stinken, laat-me-met-rust!

Zo. Ja het is hier dus vet. Zowel de sfeer als het eten. Alles is doordrenkt met of vervaardigd uit olie, boter en schapenvet of een mix daarvan. Soms best wel lekker. Het is in ieder geval zeker dat het boerenbloed dat ik in me heb goed aan het bruizen is geraakt. Huizen en spullen ruiken hier naar oud hout, schaap en paard. Het doet me vaak denken aan de boerderij in Appeltern waar mams is opgegroeid. Dikke balken, mestputten, gras, velden en doe-het-zelven. Yes. Het nodigt uit tot buitenspelen, en dat is ook wat we gedaan hebben. Lekker rennen, klimmen, stampen en stenen gooien met de lokale kids. We zijn zo ook een paar nachten ook bij mensen in yurts blijven tukken en dat was geniaal. Allemaal heerlijk krakkemikkig en oud. Met wat Russische gouden kitsch in die mix. Oude klusbussen uit NL dienen hier bijvoorbeeld als buurtbusjes en een taxi is niet compleet zonder funky dierenprintje en barst in de vooruit.

Gisteren zijn we met een afgeragte Audi uit ‘85 als eerste een besneeuwde pas door gekomen richting een groot bergmeer. Het koste wat gegraaf en geduw maar dan had je ook wat. En het mooie was dat er meteen een belletje naar beneden ging en het verkeer op gang kwam. Ik zal de brede gouden glimlach van onze, eerst pessimistische, driver niet snel vergeten. Trotst als een pauw. Ik denk dat hij de rest van het jaar een speciaal hoedje mag dragen zodat iedereen ziet dat hij de pas-opener van 2009 is.

De mensen zijn behoorlijk gastvrij. Je krijgt wat je ziet, geen gezanik. Knikjes in plaats van zwaaien zeg maar. En dat is veel lekkerder dan toegspitste toeristenservice. Vind ik tenminste. Verder is het natuurlijk ook niet allemaal boter en schapenvlees. Politiek geborrel en het Amerika / Rusland verhaal is duidelijk nog niet uitgespeeld. Zo zit er een grote Amrikaanse luchtmachtbasis bij Bishkek die als transit richting Afghanistan dient. Nadat Rusland een bende schuld had kwijt gescholden riep de Kyrgizische president out of the blue vanuit Moskou dat de Amerikanen op konden tiefen. Wat dat betreft kunnen Koude Oorlog liefhebbers hier hun hart ophalen.

En toch. Ook al ís het hier corrupt als de tyfus en gewoon behoorlijk arm: het voelt goed. Het is buiten, het is nog simpel, het kan beter, maar het is goed.
Ik zou het eigenlijk in een doosje willen doen. En als dan straks het complexe, snelle leven weer is begonnen, af en toe even open, kijken, en beseffen dat er nog mensen zijn die alleen maar paardrijden en stenen over het water keilen. Ja. Gelukkig maar.


Huub


Soundtrack:

01. Maarten van Roozendaal - Om Te Janken Zo Mooi
02. C-Mon & Kypski – Bumpy Road
03. John Mayer – Clarity
04. Wim Mertens – Close Cover
05. Rowwen Heze - Vlinder

  • 15 Juni 2009 - 08:38

    Hanny:

    Hi jongen,
    Dit klinkt als helemaal goed in je vel en doet m'n (boeren)hart sneller kloppen!!
    Dikke kus, Hanny

  • 15 Juni 2009 - 08:42

    Annig:

    Ik ben onder de indruk, Huupie, schitterend.

    Heel veel liefs!
    xxx

  • 15 Juni 2009 - 19:46

    Frans:

    Dit bedoelde je dus, niet de gebaande wegen bewandelen, maar het avontuur zoeken, het onbekende, primitieve, het contact met de locals. Vet verhaal, Huub.
    Benieuwd naar beelden, het fotoboek veroudert.

    Geniet ook van het volgende land.
    Kus, Frans

  • 16 Juni 2009 - 06:47

    Fred:

    Buitenspeel-cluppie oprichten als je terug bent?

  • 16 Juni 2009 - 14:26

    Marleen:

    Broer!

    Ik wil ook! Zo te zien laat je de dekkers sporen een beetje achter, en maak je een goeie indruk!

    Mijn tripje was dan wel iets minder spannend, maar wel erg leuk! Berlijn is prachtig, en om nog maar énigzins bij jou verhalen in de buurt te komen, zijn Loekie en ik maar in een trein/tram gestapt en bij elke halte uitgestapt. En maar zien wat we tegenkwamen. Een iets mildere versie, maar wel erg leuk!

    Ik ben benieuwd of je ook dit soort verhalen weet te creeren in London!

    Kus,
    Jezus.

  • 17 Juni 2009 - 09:55

    Karin:

    hoi Huupie,

    Dankjewel weer voor een prachtig verhaal van een prachtige vent met een nieuwsgierige en open blik.

  • 19 Juni 2009 - 09:15

    Monica:

    lieve Huub
    Ik kom net vers uit de Vogezen, woon-werkgemeenschap, goed georganiseerd en vrij sterk gereguleerd, vegetarisch eten, poepen op de doos (gecomposteerd goed voor de groententuin)vegen met ecologisch poeppapier, wandelen over zeer gebaande paden. Was erg leuk maar als je het hebt over avontuur???? Nou nee.
    Ik mis je en wil graag je verhalen life en met foto's toegelicht horen/zien. liefs Monica

  • 19 Juni 2009 - 23:00

    Dekkersdag 2009:

    Hé mede-organisator Dekkersdag 2009!

    klinkt goed. Het echte leven leven. Ploeteren, diep gaan en voelen hoe het is om niet alles makkelijk te krijgen. Ik heb er ook weer zin in!

    Maar ik zal eerst eens in het huwelijksbootje stappen. Over twee weken is het zover... En ik het er erg veel zin in. Ik ben erg benieuwd hoe dat avontuur werkt.

    Groeten,
    Lukas

  • 20 Juni 2009 - 11:49

    Irene:

    Mooie soundtrack Huupie, benieuwd hoe dat live klinkt!

  • 21 Juni 2009 - 12:02

    Maartje:

    hee huub, zo te horen maak je nog steeds veel bijzondere dingen mee, ga zo door! ;)
    de zoektocht naar woonruimte in amsterdam is nu echt begonnen, moet ik ook nog voor jou uitkijken?

    kus maartje

  • 22 Juni 2009 - 22:14

    Rio:

    Mooi ouwe, wat ben je toch lekker bezig!!! Geniet van je verhalen kerel, en ben benieuwd naar de foto's als je terug bent... Wil wel even zien wat jouw boeren hartje nu harder laat kloppen :p

    Doe je ding daar en snuif die stront nog even goed op, voor je het weet rockt die agenda weer de klok ;)

    Die rouwe man hug, boks

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kyrgizië, Bisjkek

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Juli 2009

Onrust en berusting

18 Juli 2009

DE QUIZ (With English translation below!)

13 Juli 2009

Andere koek

23 Juni 2009

Worstelen

14 Juni 2009

Verklappen
Huub

Actief sinds 07 Sept. 2008
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 23634

Voorgaande reizen:

13 September 2008 - 02 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: