Hard - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu Hard - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Huub Dekkers - WaarBenJij.nu

Hard

Door: Huupie

Blijf op de hoogte en volg Huub

30 April 2009 | Nederland, Amsterdam

Hoi!

Even een snel berichtje uit Lhasa, want overmorgen worden we alweer naar China gedeporteerd. Afgelopen dagen met een landcruiser door Tibet gerost en het was HARD. Ook al zijn groepsreizen niet super tof: het was de enige optie en de mensen waren goed te doen. Dubbel en dwars waard - Tibet is echt heel speciaal. Zijn de Nepalezen voorzichtig rock and roll dan zijn de Tibetanen straight up ruigheid. Er is zoveel puurheid, zoveel mystiek, zulke leipe landschappen dat ik af en toe dacht: 'Jezus, dat dit gewoon bestaat!'.

De kloosters, de oudheid, de traditie, de discussie, de geur, de pelgrims, de wind, de devotie, de dorheid, de kleuren, de yak-boter-thee. Wederom een dikke sjee. Tegen de yak-boter-thee kun je overigens oprecht yak zeggen. Om die gastvrijheid te tonen wordt je mok na elke slok tot het randje bijgevuld met de zoute, boterachtige smurrie. En jij toont de jouwe door stug door te atten. Mooie doch smerige vicieuze circel. Maargoed, als je in de buurt bent dan is dit gebied echt een moetje. Het verdient het om ruig bereisd te worden. Maar dat komt misschien nog. Tenminste, als het niet ten onder gaat aan de bikkelharde Chinese dominantie. Overal machtsvertoon, veel visa gedoe en prachtige buurten die overpowered worden met lelijke Chinese architectuur en lompe investeringen. Wat naast al het moois logischerwijs resulteerde in een vervelend onderbuikgevoel.

Zo'n drie weken voordat wij in Shigatse waren schijnt er een flinke opstand te zijn geweest. Verhalen over gearresteerde en vermoorde monniken, doodse stilte, ingegooide winkelruiten: oppressie. Een ander ding was de grensovergang. Ik wist dat ik niet met m'n Tibet boekie gezien moest worden dus die zat veilig in de broekrand. Maar zelfs mijn gespotte Lonely Planet over China bleek een probleem omdat het Taiwan als een zelfstandige natie erkende. Yep. Na een lange discussie mocht ik de pagina's met Taiwan eruit snijden. En na een belofte dat ik noooooit meer zo'n boek China in zou brengen, waren ik en m'n lonely planet vrij om te gaan. Fucking bizar om die censuur van zo dichtbij mee te maken. En niet echt een lekkere start met het oog op de beelvorming rond China en Chinezen. No offence Wang - jij bent een baas. Weet iedereen. Ik ga dan ook gewoon die politieke mongolen en de normale mensen uit elkaar houden enzo, maar het is wel heel erg om te zien dat mensen niet kunnen zijn wie ze willen zijn. En daarom, omdatie hier niet net effe niet hardop kan:

FREE TIBET BABY!

Dus: Waardeer die vrijheid, eet eens momo's en gaat dat zien!

x Huub

Soundtrack:
01: Steppenwolf - Born To Be Wild
02: Bloc Party - Pioneers
03: Seeed - Music Monks
04: Keane - Nothing In My Way
05: India Arie ft. Akon - I Am Not My Hair (Konvict Remix)

• 01 Mei 2009 - 07:55

Monica:

lieve Huub
    Rare chinezen, vervreemdend en akelig om mee te maken wat zij alle dagen moeten mee maken.
    Vandaag is Hanny jarig maar die zit in de Ardennen dus feliciteer ik jou met je moeder. liefs Monica

• 01 Mei 2009 - 14:44

Sjors:

Geengageerd en culnair verantwoord met een kleine hoeveelheid swagger rollend in de landcruiser. Livin' the life!

• 03 Mei 2009 - 11:23

Lukas:

Mooi dat je er naar toe bent gegaan. Het is inderdaad indrukwekkend. De rare Chinese onderdrukking. Alle politite en het leger op elke hoek in Lhasa. Maar zo prachtig als het land daar is.

Geniet van elk moment op die grote hoogte!

• 04 Mei 2009 - 10:25

Rio:

Yeaaah!! Klinkt mooi, beschrijft redelijk mijn gevoel van Tibet :) Yak thee erg lekker met een beetje suiker of honig overigens, de manier van overleven als je het een aantal dagen achter elkaar weg moet hakken :p

Vergeet niet van China te genieten door af en toe de onderdrukking door de vingers te zien en goed te kijken naar wat er achter ligt!

Rock on, Boks

• 06 Mei 2009 - 00:22

Iris:

Keep your motor runnin'

• 09 Mei 2009 - 21:08

Razia:

Tja, niet leuk maar zeer leerzaam zo een confrontatie met de macht uitvoerders.!!Ondanks alles geniet van de puurheid van de natuur,cultuur en deze mensen.
    You have - will have your FREEDOM in any case.!!

• 19 Mei 2009 - 01:04

Fred:

Commentaar op je haar te verduren Huupie?? :)